5 greșeli frecvente în setarea unui program de wellness la birou
Când vine vorba de sănătatea angajaților, companiile se focusează de cele mai multe ori pe latura fizică a acesteia. Acest tip de sănătate este vizibil, iar când se produc schimbări ele pot fi imediat observate. Dar sănătatea mentală este și ea parte a unui program de wellness organizațional, iar problemele acesteia nu pot fi soluționate doar cu un abonament la sală.
Atunci când doresc să ia în considerare adoptarea unui program de wellness (bunăstare fizică și psihică), companiile trebuie să ia în considerare motivul pentru care angajații lor vin zilnic la muncă, ce îi face să performeze și ce îi motivează. Toți oamenii unei companii sunt fericiți atunci când știu că angajatorul investește interes și credit în starea lor de bine (well-being). Iar când ne uităm la companiile cu un interes crescut pe wellness la birou, vom observa această abordare adânc implementată în cultura lor organizațională.
Cum putem să ajutăm angajații să creadă în valoarea beneficiilor unui program de wellness la birou? A oferi mâncare sănătoasă la prânz sau a susține cluburi de mișcare în echipă sunt idei bune, dar este necesar ca suplimentar să se creeze intenționat o cultură de wellness a companiei.
Clădește o astfel de cultură evitând următoarele greșeli frecvente!
Se include prea mult!
Deseori dorim să luăm mai mult decât poate asimila echipa, incluzând fiecare opțiune valabilă a unui program complet de wellness. Pentru a susține alegerile angajaților fără a îi încărca prea mult, luați în calcul opțiunea unui credit de wellness oferit angajatului, astfel ca acesta să își aleagă singur opțiunile care funcționează pentru el. Programele de wellness astfel create devin accesibile prin sharing de informație în întâlnirile echipelor, prin emailurile sau intranetul companiei. Se poate chiar include un obiectiv de wellness în planul de performanță al echipei. Un program care face sens în interiorul departamentelor va fi astfel mult mai ușor de asimilat și la nivel de management.
Se uită de personalizare!
Când ne uităm la locurile de muncă pe care le considerăm cele mai dificile, de fapt ne gândim la aspectele negative ale acestora. Manageri dominatori, un mediu de lucru toxic, un job fără șanse de avansare… lista poate continua în funcție de companie. Din punctul de vedere al unui expert în wellness organizațional se vor lua în considerare diferiți factori stresori pe care angajații îi experimentează zilnic și va adresa soluții specifice fiecăruia. Factorii de stres dintr-un spital sunt diferiți de cei dintr-o firmă de IT, astfel că trebuie evitat a se copia un program de wellness care pare funcțional dintr-o companie în alta.
Se trece prea repede peste integrare!
Deși personalizarea unui program de wellness adresat forței de muncă este importantă, expertul în wellness și responsabilul de resurse umane trebuie să lucreze împreună pentru a evita implementarea unui program fragmentat, bazat doar pe prevenția și corecția afecțiunilor fizice. Deoarece corpul și mintea sunt conectate, ofertarea angajaților cu instrumente de wellness fizic fără a le combina cu instrumente de combatere și diminuare a stresului, va genera doar rezultate parțiale. Integrarea unei platforme educaționale de wellness prin cursuri și workshop-uri de ergonomie, postură, automasaj, mindfulness, peak energy și life-coaching va duce spre rezultate excelente într-o companie performantă.
Se limitează prin rigiditate accesul la wellness!
Chiar dacă unele companii oferă programe de wellness cu opțiuni fixe, precum masaj pe scaun la birou (on-site chair massage) sau ore de gimnastică (on-site gyms), acestea nu sunt flexibile asupra opțiunii de timp când ele pot avea loc. Angajații trebuie să aibă posibilitatea de a face mișcare la ora prânzului prin a-și seta propriile intervale orare. Performanțele îmbunătățite ale fiecăruia și fidelitatea față de un angajator apar atunci când flexibilitatea opțiunilor și a timpului alocat wellness-ului sunt balansate și recunoscute oficial.
Se setează exemple greșite!
Dacă se introduc programe de wellness însă liderii sunt seniori sau manageri care nu înțeleg well-being-ul echipei – spre exemplu nu mănâncă la prânz, rareori părăsesc biroul sau încurajează un mediu de stres toxic – atunci angajații vor asimila inițiativa doar ca pe un lucru de bifat, iar o cultură de wellness organizațional va fi astfel exclusă. Dar când wellness-ul este inima fiecărui lucru pe care îl faci, este mult mai ușor să îți inspiri colegii și să îi observi cum te urmează.
Angajații zilelor noastre petrec atât de mult timp la locul de muncă, încât caută un echilibru. Așa că în loc să ne uităm la wellness ca la un simplu program, mai bine să îl tratăm ca parte integrantă din stilul de viață al companiei.
BONUS!
Evită să te consideri sănătos la locul de muncă, în timp ce acasă nu urmezi aceleași reguli.
Oricât de mult se încearcă, tot aducem acasă și o parte din munca de la birou. Așa că nu uita ca lucrurile pozitive pe care le implementezi în wellness-ul organizațional în orele de program, să le aplici și acasă sau în afară.